Borås Järnvägsstation

Det vackra gula huset som ligger mitt emot Simonsland på andra sidan Skaraborgsvägen var innan Borås järnvägsstation. Denna järnvägsstation hette Borås Öfvre. Borås Öfvre station byggdes 1863, men brann ner kort därefter av stadsbranden men man återuppbyggde stationen 1867. Man gjorde även en tillbyggnad på stationen år 1906. Allra första järnvägsförbindelsen från och till Borås var Borås–Herrljunga som kom till år 1863. Det var viktigt för Borås att få en förbindelse på grund av den växande textilindustrin i staden. Genom järnvägen kunde Borås snabbare utvecklas och köra ut material. År 1880 öppnades järnvägen mellan Borås-Varberg och år 1894 till Göteborg. I sambandet med att man öppnade järnvägen till Göteborg byggde man den nya järnvägsstationen som fick namnet Borås Nedre. I samband med att den nya stationen öppnade blev den huvudstationen i Borås. Det var viktigt för Borås att man öppnade järnvägar till hamnstäderna eftersom både Varberg och Göteborg blev avgörande för Borås industriella utveckling. Genom järnvägen utvecklades kommunikationen och det var även billigare och snabbare att använda järnvägen som transport istället för landsvägen (Häggström, Sjöberg, Hjelm, 2004, ss.41-43). Idag kallar Borås Nedre enbart för Borås centalstation och all tågtrafik går därifrån. Borås Öfvre station är idag privatägd, men har i stort sätt samma utseende som de hade för flera år sedan.

    Foto: Josefin Dreven

    Foto: Josefin Dreven