Det vackra
gula huset som ligger mitt emot Simonsland på andra sidan Skaraborgsvägen var
innan Borås järnvägsstation. Denna järnvägsstation hette Borås Öfvre. Borås
Öfvre station byggdes 1863, men brann ner kort därefter av stadsbranden men man
återuppbyggde stationen 1867. Man gjorde även en tillbyggnad på stationen år
1906. Allra första järnvägsförbindelsen från och till Borås var Borås–Herrljunga som kom till år 1863. Det var viktigt för Borås att få en
förbindelse på grund av den växande textilindustrin i staden. Genom järnvägen
kunde Borås snabbare utvecklas och köra ut material. År 1880 öppnades järnvägen
mellan Borås-Varberg och år 1894 till Göteborg. I sambandet med att man öppnade
järnvägen till Göteborg byggde man den nya järnvägsstationen som fick namnet
Borås Nedre. I samband med att den nya stationen öppnade blev den
huvudstationen i Borås. Det var viktigt för Borås att man öppnade järnvägar
till hamnstäderna eftersom både Varberg och Göteborg blev avgörande för Borås
industriella utveckling. Genom järnvägen utvecklades kommunikationen och det
var även billigare och snabbare att använda järnvägen som transport istället
för landsvägen (Häggström, Sjöberg, Hjelm, 2004, ss.41-43). Idag kallar Borås
Nedre enbart för Borås centalstation och all tågtrafik går därifrån. Borås Öfvre
station är idag privatägd, men har i stort sätt samma utseende som de hade för
flera år sedan.
Foto: Josefin Dreven