Tips på lektioner/hur man kan arbeta

Nu-Då-Sedan
Eleverna kan få måla hur de tror det var på denna plats innan, sedan kan man berätta hur det var och till sist kan eleverna få måla hur de tror att det kommer se ut på denna plats om 10 år. Eleverna kan även själva leta information hur det såg ut på denna plats innan och vad som finns nu på platsen. Arbeta i grupper. Denna uppgift går att göra med alla byggnader (Sanderoth, Werner & Båth, 2009 ss. 92-93).

Eleverna kan få promenera runt området och sedan kan de få måla en karta på hur de kommer ihåg området. De kan måla med både byggnader, vägar och vad de ser runt omkring. Eleverna kan sen få berätta och visa upp vad de såg och hur de uppfattade stället (Sanderoth, Werner & Båth, 2009  ss. 103-104).

Inom religion kan man prata om eleverna olika religioner i klassen. Eleverna kan få berätta om sin religion. Här kan man som lärare berätta hur det var förr i Sverige.

Man kan ta vattenprover i ån Viskan. Ta lite vatten från Viskan och kolla hur det ser ut och vad det har för ph-värde och annat intressant.

Navet har mängder av intressanta saker som man kan arbeta med. Göra ett besök på Navet inom, naturvetenskap, matematik eller hållbar utveckling. Här kan man få en guide som hjälper och berättar olika saker och man kan göra olika aktiviteter där inne.

Eleverna kan gå till stället och kolla vad se ser. Eleverna kan skriva upp saker de ser runt området, allt möjligt är tillåtet. Sedan när de kommer tillbaka till klassrummet kan de skriva en dikt om vad de sätt, ta med orden som de skrev ute, för lite äldre barn. Annars kan man som lärare samla eleverna ord och så kan man göra en dikt i hela klassen.

Eleverna kan hemma intervjua sina föräldrar och fråga hur det såg ut på denna plats när de var små. Fanns byggnaderna, fanns vägarna, hur såg allt ut. Sedan kan eleverna berätta för sina klasskamrater när de kommer tillbaka i skolan.


Man kan gå på studiebesök på Textilmuseet och Textilhögskolan, vad finns där inne. Hur ser det ut.