Nu-Då-Sedan
Eleverna kan få måla hur de tror det var på denna plats
innan, sedan kan man berätta hur det var och till sist kan eleverna få måla hur
de tror att det kommer se ut på denna plats om 10 år. Eleverna kan även själva
leta information hur det såg ut på denna plats innan och vad som finns nu på
platsen. Arbeta i grupper. Denna uppgift går att göra med alla byggnader (Sanderoth, Werner & Båth, 2009 ss.
92-93).
Eleverna kan få promenera runt området och sedan kan de få
måla en karta på hur de kommer ihåg området. De kan måla med både byggnader, vägar
och vad de ser runt omkring. Eleverna kan sen få berätta och visa upp vad de
såg och hur de uppfattade stället (Sanderoth, Werner & Båth, 2009 ss.
103-104).
Inom religion kan man prata om eleverna olika religioner i
klassen. Eleverna kan få berätta om sin religion. Här kan man som lärare
berätta hur det var förr i Sverige.
Man kan ta vattenprover i ån Viskan. Ta lite vatten från
Viskan och kolla hur det ser ut och vad det har för ph-värde och annat
intressant.
Navet har mängder av intressanta saker som man kan arbeta
med. Göra ett besök på Navet inom, naturvetenskap, matematik eller hållbar
utveckling. Här kan man få en guide som hjälper och berättar olika saker och
man kan göra olika aktiviteter där inne.
Eleverna kan gå till stället och kolla vad se ser. Eleverna
kan skriva upp saker de ser runt området, allt möjligt är tillåtet. Sedan när
de kommer tillbaka till klassrummet kan de skriva en dikt om vad de sätt, ta
med orden som de skrev ute, för lite äldre barn. Annars kan man som lärare
samla eleverna ord och så kan man göra en dikt i hela klassen.
Eleverna kan hemma intervjua sina föräldrar och fråga hur
det såg ut på denna plats när de var små. Fanns byggnaderna, fanns vägarna, hur
såg allt ut. Sedan kan eleverna berätta för sina klasskamrater när de kommer
tillbaka i skolan.
Man kan gå på studiebesök på Textilmuseet och Textilhögskolan,
vad finns där inne. Hur ser det ut.