LGR 11

Hämtat ut LGR 11

Att leva i närområdet

  •  Förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse, till exempel mark, vatten och klimat.
  •  Hemortens historia. Vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om barns, kvinnors och mäns levnadsvillkor under olika perioder.
  •  Religioner och platser för religionsutövning i närområdet.
  •  Metoder för att söka information från olika källor: intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta källor och information.
  •  Rumsuppfattning med hjälp av mentala kartor och fysiska kartor över till exempel närområdet och skolvägar. Storleksrelationer och väderstreck samt rumsliga begrepp, till exempel plats, läge och gräns.

I Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11, 2011, s.199) står det skrivet att undervisningen i ämnet samhällskunskap ska ge eleverna förutsättningar att utveckla sin förmåga att reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar. Undervisningen ska även behandla ämnen som förutsättningar i natur och miljö för befolkning och bebyggelse samt hemortens historia. Även vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om historien.